Clubhistorie

“De Wilde Clubs”
Al in de beginjaren van de vorige eeuw werd er in Tubbergen in clubverband gevoetbald. Het waren veelal buurtverenigingen, zogenaamde “wilde clubs”, zonder een gestructureerde organisatie, laat staan dat ze waren aangesloten bij een overkoepelende bond. In 1921 werd in Tubbergen voor het eerst een officiële voetbalvereniging opgericht die de naam kreeg van de grote zoon: “Dr. Schaepman”. Onder verantwoordelijkheid van de R.K.U.V.B. (Rooms Katholieke Utrechtse Voetbal Bond) werd in de seizoenen 1921/1922 en 1922/1923 aan de Twentse competitie deelgenomen. In het laatste seizoen werd het kampioenschap behaald, echter door gebrek aan spelers werd de vereniging in 1923 opgeheven.

TVC’28 in de zestiger jaren
Tot het seizoen 1961/1962 speelde TVC’28 in de 1e klasse T.V.B. Een belangrijk sportief hoogtepunt in de verenigingshistorie vond plaats op 17 juni 1961. Op die dag werd het kampioenschap behaald in de eerste klasse van de afdeling Twente met promotie naar de vierde klasse van de voetbalbond, die inmiddels was omgedoopt tot KNVB. De vereniging werd in de zestiger jaren geleid door Piet van Bergen, Hennie Roelofs, Willem Hagen, Adrie Klunder, Hendrik Horst, dhr. Beun en geestelijk adviseur was kapelaan Smithuis.

Een kleurloos bestaan in de 4e klasse
Tot het seizoen 1987/1988 waren er weinig sportieve hoogtepunten te vieren. De club leed een wat kleurloos bestaan in de 4e klasse. Spelers in die periode waren Jack van der Wal, Jan en Paul Huiskes, Gerard Loman, Ad Steenbakker, Karel Grobbink, Bas Olde Hampsink, Jos Veldhuis, Johnny Kamphuis, Corrie Everink en Jos Sonder, die later nog vele jaren deel zou gaan uitmaken van de succesvolle generatie van Stevo.

Promotie naar de 3e klasse in 2008
Net als in de jaren ’80 beschikte TVC’28 weer over een talentvol team in de jeugdafdeling. Het team werd jaren achtereen binnen de jeugd kampioen en stuwde het niveau van de jeugdafdeling tot ongekend niveau. In het seizoen 2006/2007 speelde A1 in de 2e divisie, B1 eveneens in de 2e divisie en C1 in de 3e divisie. Ook nu werd er door de beleidsmakers voor gekozen een drastische verjonging door te voeren. Net als ruim 20 jaar geleden werden ook nu veel jeugdspelers toegevoegd aan de 1 e selectie. Het eerste jaar in de hoofdmacht eindigde in de subtop en seizoen erop was het raak. In de laatste wedstrijd van het seizoen 2007/2008 werd het felbegeerde kampioenschap binnengehaald..