In een spectaculaire kampioenswedstrijd heeft TVC ’28 aan het langste eind getrokken en gewonnen van SC Overwetering uit Olst. Hierdoor zijn de mannen van trainer Eric Lippold kampioen geworden in de 2e Klasse J. Na een jaar van afwezigheid keert TVC ’28 met glans terug in de 1e klasse.

Om 14.00u werd er afgetrapt op Sportpark de Grote Moat onder het toeziend oog van ongeveer 900 toeschouwers. De wedstrijd begon als een sprookje. TVC ’28 mocht aftrappen en de bal werd gelijk diep gespeeld. Na een voorzet kwam de bal voor de voeten van Marc Oudehinken. Hij stuurde met een goede actie zijn directe tegenstander het bos in en wist, na een door de scheidsrechter bevestigde speeltijd van 9 seconden, de bal perfect laag in de verre hoek te schieten.

Een droomstart dus waardoor de Tubbergernaren de gewilde voorsprong al vroeg te pakken had. Een paar minuten later kon Marc Oudehinken ook tekenen voor de 2-0 na een goede pass van Jeffrey Huizinga, maar het schot ging echter voorlangs. In de 10e minuut liet SC Overwetering, dat de punten broodnodig heeft in de strijd tegen degradatie, van zich horen. Bram de Haas kwam na een goed opgezette aanval van rechts door richting de goal maar keeper Ruud Hesselink wist zijn inzet te keren. In de 22e minuut ging het mis voor TVC ’28. Uit een dood spelmoment, waar de ploeg uit Olst erg gevaarlijk uit kon worden, viel de bal voor de voeten van Bram van Bessen. Deze twijfelde geen moment en schoot de bal onberispelijk tegen de touwen: 1-1. Een domper voor TVC ’28 waardoor er meer druk op de wedstrijd kwam te liggen. Meteen werd er door TVC ’28 gezocht naar de voorsprong. Twee momenten van Okke Schepers, die net niet doeltreffend wist af te werken, lieten aan zich voorbij gaan.

In de 34e minuut zette TVC ’28 een aanval op via links. De bal werd echter onderschept door een geel-groen tenue en meteen werd er een counter ingezet via Stefan Hekman, die gebruik maakte van zijn snelheid en steeds verder de helft van TVC ’28 in stoomde. Zijn voorzet ging richting Jelle Lucassen, maar Ruud Hesselink wist deze gevaarlijke counter onschadelijk te maken door de bal net voor zijn voeten weg te pakken. Zodoende zochten de spelers met een stand van 1-1 de kleedkamer op voor de rust.

In de tweede helft was het duidelijk te zien dat er veel op het spel stond voor beide partijen. Weinig risico’s werden genomen waardoor weinig passes gepromoveerd werden tot echte kansen. In de 52e minuut wist Okke Schepers met een goede voorzet het hoofd van Marc Oudehinken te vinden, maar zijn kopbal belandde recht in de handen van keeper Paul Vlaskamp.

Even later mochten het team van Eric Lippold en de aanwezigen met een blauwwit hart de handen dichtknijpen. Uit een aanval via rechts werd een voorzet langs keeper Ruud Hesselink gekopt in het doel, waardoor SC Overwetering op voorsprong leek te komen. De scheidsrechter keurde het doelpunt echter af vanwege vermeend buitenspel. Een kleine tien minuten later kreeg menigeen weer een hartverzakking; de bal werd snoeihard op de lat gekopt door SC Overwetering. Twee gevaarlijke momenten in korte tijd deed TVC ’28, wellicht enigszins verlamd door zenuwen, wakker schudden. Het laatste kwartier, waarin Niek Staarink en Mauro Plegt ingebracht waren voor Jeffrey Huizinga en Marc Oudehinken, stond in het teken van ballen voor de goal pompen, waardoor de wedstrijd weinig meer met voetbal te maken had. In de 89e minuut kwam de bal in niemandsland 5 meter voor de goal waardoor er een scrimmage ontstond. Echter kon er geen voet van TVC ’28 de bal richting het doel krijgen en werd de bal na een eeuwigdurend lijkend moment weggewerkt van de goal. De wedstrijd ging richting de allerlaatste seconden, waarin de meeste supporters hun gedachten al hadden bij een tweede kampioenswedstrijd, volgende week in Apeldoorn. Uiteindelijk bracht Tom Koelman tot opluchting van alle supporters de verlossing door een goede voorzet van Stef Roelofs in de allerlaatste minuut binnen te koppen, waardoor het complex van TVC ’28 ontplofte.

Een minuut later volgde het laatste fluitsignaal, waarna de uitzinnige menige het veld bestormde en het kampioenschap kon worden gevierd. Door dit kampioenschap promoveert TVC ’28 na 1 jaar afwezigheid weer naar de 1e klasse, waarin het opnieuw uitkijkt naar de derby tegen STEVO die zich afgelopen weekend ook veilig hebben gespeeld in deze 1e klasse.

Voor meer foto’s van Peter Koelman, klik op hier