TVC ’28 en NEO delen de punten in enerverende streekderby

Op zondagmiddag 2 april stond de absolute topper van de Eerste Klasse E op het programma: de hoofdmachten van TVC ’28 en NEO trapten om 14:00 af om uit te maken wie de koploper zou zijn na 90 minuten voetbal. Bij aanvang heeft TVC ’28 twee punten meer dan NEO.

Op een volgepakt Sportpark De Grote Moat begonnen beide teams zeer fel aan de wedstrijd. Het was duidelijk dat beide ploegen, met name aan de hand van duelkracht, de wedstrijd aan het begin naar zich toe wilden trekken door dominant aanwezig te zijn. Al met al zorgde dat voor een echte ‘derby-sfeer’. In de eerste 10 minuten resulteerde dit al in twee gele kaarten, één voor TVC en één voor NEO.

Na de felle beginstrijd bracht de wedstrijd na een kwartier iets meer voetbal. In de 15e minuut schoot NEO in het zijnet na een afvallende bal. Even later kwam Stefan Huiskes namens TVC door via links, maar zijn schot mistte kracht en belandde in de handen van de doelman van NEO.

In de 20e minuut ontstond de grootste kans voor TVC. De razendsnelle Mart Groothuis wist de bal net voor de keeper langszij te tikken en ging via de achterlijn richting het doel. Zijn poging werd door een speler van NEO nog tot corner verwerkt. Even later schoot Huiskes de bal net over de linker kruising. Al met al enkele goede kansen, daar waar TVC de eerste helft iets dominanter was dan NEO. Het was echter NEO die op slag van rust nog met een voorsprong aan de thee had kunnen gaan, ware het niet dat doelman Hesselink de kopbal van Stef Rompelaar van dichtbij wist te keren. Zodoende ging men de rust in met de brilstand.

In de tweede helft was al snel duidelijk dat NEO niet nog veel langer achter de bal aan wilde lopen. De eerste 15 minuten had NEO meer controle en werden ze, met name via de linkerflank, zo nu en dan dreigend. Jelle Leenders en Koen Fleer stonden hun man centraal achterin en wisten het meeste gevaar te neutraliseren.

In minuut 58 was het Groothuis die in de counter richting de goal van NEO sprintte. Zijn inzet was hard en hoog, maar de keeper van NEO hield de bal knap uit het doel. Kort hierna werden zowel Mart Groothuis als Koen Leemhuis vervangen voor Okke Schepers en Jeffrey Huizinga. Na deze wissels volgden twee grote kansen voor TVC. Stefan Huiskes zag zijn inzet, na een geweldige pass van Koen Fleer, gekeerd worden door de keeper. Ook Wessel Hofste stuitte even later op deze doelman van dichtbij. De uitstekend keepende en piepjonge doelman zal naderhand zijn complimenten terecht in ontvangst mogen nemen.

Aan de andere kant van het veld moest doelman Ruud Hesselink zijn waarde ook bewijzen en deed dat met verve. In twee minuten tijd voorkwam hij tweemaal een doelpunt van NEO waardoor de wedstrijd nog steeds doelpuntloos bleef. Het laatste deel van de wedstrijd verliep ietwat rommelig, waarin beide teams enkele keren gevaarlijk konden uitbreken. Zowel NEO als TVC verslapten niet en duels volgden elkaar in snel tempo op, en ook de supporters van beide clubs, die in groten getale aanwezig waren, proefden de beleving deze wedstrijd. Helaas eindigde de wedstrijd doelpuntloos en moesten beide teams leven met een punt. De supporters waren achteraf de grote winnaar, aangezien deze wedstrijd met al haar ambiance rond en beleving op het veld een absolute reclame voor het amateurvoetbal genoemd kan worden.

Door deze puntendeling blijft de voorsprong van TVC ’28 op NEO twee punten, met nog 5 wedstrijden te gaan. Spannend dus bovenin de Eerste Klasse!

Op Tweede Paasdag reist TVC ’28 af naar Coevorden voor de wedstrijd tegen Germanicus. Om 14:30 wordt er afgetrapt.